Příběh je mrtev?
schizmata a dilemata moderní prózy
Jiří Trávníček

Dnes vráceno
Document has not been rated yet
Rating: {{document.rating.value | number:1}} (Number of rated: {{document.rating.count}})
{{document.rating.result}}


Exemplars Bound volumes
Loading exemplars
Document is currently in processing No exemplars Document has no bound volumes
Citation
Related
All parts
Contents
                                    [5]
OBSAH
Na úvod....................................................11
I
Vyprávět a vědět (pokus o hermeneutiku moderní prózy)......17
Vím, a proto vyprávím — vím, a přesto vyprávím..........19
„Všechny dojmy rozumově rozpitvával“....................23
Iracionalita, tělo......................................25
Vyprávění (pojmoslovné intermezzo)......................28
Je realismus passé? (I — vypravěčsky)...................31
Je realismus passé? (II — historicky)...................34
Román už nepotřebuje zkušenost?.........................40
Má ještě próza právo nevědět? (I).......................44
Má ještě próza právo nevědět? (II)......................47
Gepard .................................................53
Vypravěčská řešení......................................56
„Vyprávět a vědět“ jako čtenářský kód...................64
Příběh je mrtev? .......................................67
II
Devatenácté století a jeho přesahy.........................73
a)	(diskuse mezi Balzacem a Stendhalem: mimetická
důvěryhodnost, nebo logika?).........................73
b)	(E. Brontěová: Na Větrné hůrce —jak by asi tento
román napsal prozaik 20. století?)...................80
c)	(Flaubertova Saiambo a výhrady G. Lukácse;
vyprávění = styl)....................................84
[6]
d)	(K. Světlá: Kanturcice a její další literární život
u J. Čepa a F. Hrubína) ...........................87
e)	(T. Mann: Smrt v Benátkách — mezi 19. a 20. stoletím) 91
f)	(Mannova novela a její filmová podoba u L. Viscontiho) .96
g)	(srovnání Smrti v Benátkách se Sabatovým Tunelem;
vyprávění myšlenek a vyprávění jako prostor nevědění)..........................................99
h)	(O. Mandelštam a E. M. Forster — srovnání jejich
názorů na román)..................................101
V TENATECH ROZUMU..........................................105
a)	(A. Strindberg: Inferno — hrdina ve stavu psychické
krajnosti)..........................................105
b)	(J.-P. Sartre: Nevolnost — v pasti reflexe; existence
vs. existencialismus)...............................107
c)	(dodatek: J.-P. Sartre: Nevolnost a E. Stachura:
Sekerezáda — srovnání; právo na nevědění)...........111
d)	(R. Musil: Muž bez vlastností —jak ve vyprávění
předvést myšlení?)..................................113
e)	(G. Greene: Moc a sláva — vypravěč, který krade
významy čtenáři)....................................117
fi (J. Andrzejewski: Popel a démant — myslet vs. myslet v příbězích)............................................120
g)	(M. Kundera: Žert — dva ohlasy; vypravěčský
čtyřhlas vs. jednota schématu)......................124
h)	(P. White: Oko uragánu — vím, že vím, že vím,
že vím...)..........................................127
ch)(M. Ajvaz: Druhé mesto —	umrtvující	kategorie).....131
Úniky	do řeči.............................................135
a)	(Ö. v. Horváth: Mládež bez Boha	— hledání „Ty“).....135
b)	(K. Čapek: Život a dílo skladatele Foltýna ve světle
jedné výtky J. Hanče)...............................138
c)	(povídky E. Hemingwaye — funkce mluvení: řeč,
kterou už není co říct).............................142
d)	(dodatek: E. Hemingway — R. Musil: protinožci
i blíženci?) .......................................145
e)	(K. Amis: Šťastný Jim — obrana	románu intonací).....147
0 (pokus o typologii dialogů v próze; specifická povaha
dialogů u B. Hrabala)...............................151
g)	(Th. Bernhard — funkce metařeči)....................156
[7]
Fabulace a/versus vyprávění...............................160
a)	(J. Holeček: Naši — mezi dvěma vypravěčskými kódy). 160
b)	(lze přítomnost odvyprávět?, srovnání dvou úryvků
— J. London a H. Broch).............................164
c)	(dodatek: podoby vypravěčské přítomnosti)...........167
d)	(R. Weiner: povídka „Ruce“ — divák a herec, dvě
strany téhož).......................................172
e)	(I. Bunin: Život Alexeje Arseňjeva, rozbor krátkého
úryvku: fakta a stavy)..............................176
0 (dodatek: nesoulad fabulace a vyprávění, podoba
čtenáře moderní prózy)..............................180
g)	(J. Čep: povídka „Do města“ a její skrytý vypravěčský
trojhlas)...........................................182
h)	(povídky V. Nabokova — funkce popisu)...............187
ch)(J. Roth: Pochod Radeckého — příběh postav a příběh
dějin)..............................................190
i)	(B. Schulz: Skořicové krámy — hranice mezi
přilnutím a odstupem)...............................193
j)	(M. Frisch: Homo Faber — dvojitý pohyb vyprávění).... 196
k)	(F. Dürrenmatt: Slib — kdo ví nejvíce?).............199
l)	(O. Filip: Nanebevstoupení Lojzka Lapáčka ze
Slezské Ostravy — obraz vs. příběh).................202
m)	(J. Gruša: Dotazník — vypravěč, vyprávění, text)....206
n)	(B. Malamud: Dubinovy životy — vypravěč ztrácí moc
nad postavou).......................................210
o)	(V. Körner: „Psí kůže“ — vypravěčský fatalismus
a vypravěčský relativismus).........................213
A přece příběh...?........................................217
a)	(F. Werfel: Ne vrahf odsouzený je vinen — vypravěčský
soulad přímky a kruhu)..............................217
b)	(F. Kafka: povídka „Všední zmatek“ — minimální
příběh?)............................................219
c)	(A. Schnitzler: Útěk do temnoty a L. Fuks: Spalovač
mrtvol — postavy z psych, pomezí)...................223
d)	(dodatek: kudy vede vypravěčská hranice mezi
věděním a nevěděním, předmětem a věcí?).............226
e)	(tři verze jednoho chasidského příběhu — J. Langer,
M. Buber, E. Wiesel)................................229
fi (povídka „Malý vrah“ R. Bradburyho — strategie
napětí).............................................232
[8]
g) (J. Fowles: Francouzova milenka a Mantisa —jak být
moderním vypravěčem?)...............................236
h)	(D. Mitana: Psie dni — konkrétní iracionalita ve
vypravěčské akci)...................................240
ch) (E. Hilsenrath: Nácek a holič a B. Schiink:
Předčítač — srovnání; jak vyprávět historii?).......243
i)	(I. B. Singer — vyprávění je dialog, dialog je láska).246
j)	(dodatek: příběh a zkušenost).......................249
k)	(D. Kiš — příběh vs. dokument)......................252
l)	(dodatek: může se moderní próza ještě vrátit
? příběhu?).........................................257
m)	(V. Bykav: Lom — mezi ideou a příběhem).............260
Místo závěru...............................................265
Bibliografická poznámka....................................268
Bibliografie...............................................270
I.	Beletristická díla..................................270
II.	Literatura předmětu.................................274
III.	Apendix............................................288
Summary....................................................289
Jmenný rejstřík............................................293
                                
Detail
MARC
Field Ind Field content
1 kpw01294924
3 CZ-ZlKKF
5 20111116131904.0
7 ta
8 030520s2003 xr ||||e||||||001|0|cze||
15 ## $a cnb001246127
20 ## $a 80-7294-079-1 (Host : brož.) : $c Kč 249,00
35 ## $a (OCoLC)53494561
40 ## $a ABA001 $b cze
41 0# $a cze $b eng
44 ## $a xr
45 ## $a x-x-
72 #7 $a 82.0 $x Literatura (teorie) $2 Konspekt $9 11
80 ## $a 808.1 $2 MRF
80 ## $a 821(100)-3 $2 MRF
80 ## $a (048.8) $2 MRF
100 1# $a Trávníček, Jiří, $d 1960- $7 jn19981002255 $4 aut
245 10 $a Příběh je mrtev? : $b schizmata a dilemata moderní prózy / $c Jiří Trávníček
250 ## $a Vyd. 1.
260 ## $a Brno : $b Host, $c 2003
300 ## $a 300 s. ; $c 21 cm
490 1# $a Teoretická knihovna ; $v sv. 7
500 ## $a Anglické resumé
504 ## $a Obsahuje bibliografie, bibliografické odkazy a rejstřík
541 ## $h 249
562 ## $a Přr. č. 676805 obsahuje věnování: Ctihodnému Zlínu a jeho ještě ctihodnější knihovně Jiří Trávníček, 4. 5. 05
648 #7 $a 20. století $7 ch460558. $2 czenas
653 ## $a literární teorie
653 ## $a literárněvědné rozbory
653 ## $a literární věda
653 ## $a moderní literatura
655 #7 $a studie $7 fd133597 $2 czenas
830 #0 $a Teoretická knihovna $0 s
901 $b 9788072940790 $f 1. vyd. $o 20030704
910 ## $a ZLG001
1052 $a 82
1079 $a 1
1089 $d 0 $z jg
1109 $n Pavel Jungmann - ARCHA
1126 $3 0
1134 $a n
1135 $a 10500076
1136 $a N
1500 $2 0050825095133.0
996 $0 676805 $1 82 $4 N $5 249.00 $3 13.5.2003 $8 A $9 7 $6 10500076 $7 N $r 470 $h 82 $b 377700358300 $s available
Loan history
{{$parent.item.borrowDate|jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.endDate|jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.state|loc}} by user {{$parent.item.user|loc}}
Exemp. {{$parent.item.exemplar|loc}}
Odd. {{$parent.item.department|loc}}
Processing history
Documents for download
links="view.exportLinks" jp-show-if-empty="true" jp-single-button-overwrite-link-text="'Export'" jp-dropdown-button-text="'Export'" Permanent link