Loading copies
Document is currently in processing
No copies
Document has no bound volumes
Předmluva
11
1 Úvod..............................................................................15
Otázky kázně v dětské literatuře....................................................16
Společenská a dobová podmíněnost kázně..............................................21
Učitelství a „žákovství" jako riziková povolání.....................................23
Kázeň jako cíl výchovy..............................................................26
2 Kázeň jako ochrana žáků a učitelů.................................................28
Kázeň jako ochrana dítěte ve škole..................................................28
Kázeň jako ochrana učitele ve škole.................................................31
3 Vymezení a reinterpretace kázně...................................................35
Definice kázně á školní kázně.......................................................35
Soudobá interpretace kázně..........................................................36
4 Projevy školní nekázně............................................................40
5 Diagnostika (ne)kázně.............................................................42
Pozorování........................................................................ 43
Příklady a náměty pro pozorování (ne)kázně ve škole..............................44
Škálování...........................................................................47
Dotazník.......................................................................... 49
Analýza školní dokumentace .........................................................53
Projektivní techniky................................................................54
Rozhovor (interview)................................................................58
Akční výzkum......................................i.................................62
Prvky a cíle akčního výzkumu.....................................................63
Druhy akčního výzkumu.........................................................64
Možnosti aplikace akčního výzkumu.............................................65
6 Příčiny (faktory) nekázně......................................................74
Není žák jako žák aneb Princip svobodné vůle.....................................75
Kombinované faktory..............................................................76
Metoda pokusu a omylu ...........................................................76
Schéma kázeňských faktorů........................................................77
Teorie„příčin" neukázněného chování..............................................78
Obecná teorie nekázně.........................................................78
Dreikursova teorie rušivého chování...........................................80
Které faktory má učitel ve své moci?.............................................91
Vývojový moment (ne)kázně - přehled věkových zvláštností dětí a mládeže 92
Učitel jako řidič................................................................99
7 Modifikace chování (techniky založené na operantním podmiňováno 101
Principy operantního učení (behaviorální techniky) pro výchovu ve škole .........102
Techniky modifikace chování ve škole............................................102
Pravidlo vyhasínání a jeho aplikace .........................................104
Pravidlo tvarování (formování) a jeho aplikace................................107
Programy zpevňování (posilování) a jejich aplikace..........................112
Pravidlo generalizace a jeho aplikace.......................................116
Pravidlo rozlišení (diskriminace) a jeho aplikace.............................117
Pravidlo modelování (napodobováno a jeho aplikace............................118
Pravidlo přesycení (nasycenO a jeho aplikace..................................120
Systematické posilování a jeho aplikace.......................................122
Počáteční obecný postup v oblasti modifikace chování ve škole...................125
Shrnutí к technikám modifikace chování..........................................132
8 Východiska školní kázně.......................................................134
Portrét ukázněného žáka.........................................................134
Respektování potřeb dítěte a jejich harmonizace s potřebami spolužáků,
požadavky školy a společnosti...................................................135
Prospěšnost kázně...............................................................135
Naplňování práv dítěte..........................................................136
Dosažitelnost kázně..................................................................136
Přirozenost nekázně ...............................................................137
9 Opatření na podporu kázně ve škole.................................................139
Co udělat předtím, než se rozhodneme přistoupit ke kázeňskému zásahu.................141
Špecifické kázeňské programy.........................................................142
Program na zlepšení kázně ve třídě...................................................144
Vlastní návrh řešení kázně ve škole..................................................147
Platforma „škola".................................................................150
Platforma „vedení školy"..........................................................160
Platforma „učitelé"...............................................................162
Platforma „žáci"..................................................................169
Postup učitele ve věcech nekázně aneb Učitel jako lékař..............................174
Učitel jako lékař.................................................................175
Postupy zaměřené na řešení konkrétních projevů školní nekázně.....................176
Obecný postup zaměřený na řešení školní nekázně...................................182
Řešení konfliktu se žákem.........................................................185
lOZávěr..............................................................................190
Literatura...........................................................................192
Summary..............................................................................198
Rejstřík.............................................................................200
Field | Ind | Field content |
leader | -----cam-a22------a-4500 | |
1 | kpw01482293 | |
3 | CZ-ZlKKF | |
5 | 20111019110426.0 | |
7 | ta | |
8 | 110308s2011 xr ||||e|p||||001|0|cze|| | |
15 | ## | $a cnb002173286 |
20 | ## | $a 978-80-7387-432-2 (váz.) |
40 | ## | $a ABA001 $b cze $d OLA001 |
41 | 0# | $a cze $b eng |
44 | ## | $a xr |
72 | #7 | $a 37.09 $x Organizace výuky a vzdělávání $2 Konspekt $9 22 |
72 | #7 | $a 37.016 $x Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice $2 Konspekt $9 22 |
80 | ## | $a 371.5 $2 MRF |
80 | ## | $a (075.8) $2 MRF |
100 | 1# | $a Bendl, Stanislav, $d 1965- $7 jn20000400127 $4 aut |
245 | 10 | $a Školní kázeň v teorii a praxi : $b učebnice pro studenty učitelství / $c Stanislav Bendl |
250 | ## | $a 1. vyd. |
260 | ## | $a Praha : $b Triton, $c 2011 |
300 | ## | $a 202 s. ; $c 21 cm |
500 | ## | $a 500 výt. |
500 | ## | $a Sídlo nakladatelství Triton: Praha/Kroměříž |
504 | ## | $a Obsahuje bibliografii a rejstřík |
546 | ## | $a Anglické resumé |
653 | 0# | $a kázeň (pedagogika) |
653 | 0# | $a školní výchova |
653 | 0# | $a základní školy |
655 | #7 | $a učebnice vysokých škol $7 fd133772 $2 czenas |
901 | $b 9788073874322 $f 1. vyd. $o 20111007 | |
910 | ## | $a ZLG001 |
984 | $a Kroměříž (Česko) | |
1052 | $a 371 | |
1198 | $c zp | |
1500 | $2 0111018153507.0 | |
996 | $b 377700518058 $1 371 $l Ústřední knihovna $n 37 $r 4DNL naučná dospělí $e ZLG001 $3 6.10.2011 $4 N $5 299.00 $6 3111293 $7 N $9 7 $8 A $0 839814 $a 0 $s A | |
996 | $b 377700518059 $1 371 $l Ústřední knihovna $n 0 $r 4SPV povinný výtisk MON $e ZLG001 $3 15.10.2011 $4 P $5 299.00 $6 pv185/2011 $7 N $9 7 $8 P $0 840649 $a 0 $s P | |
980 | $f 299.00 $d 6.10.2011 $j Triton Praha 10 Vykáňská 5 100 $w 3111293 $v A $l 4DNL $1 371 $c 839814 $r 2011 $x 7 $t N $n N $b 377700518058 | |
980 | $f 299.00 $d 15.10.2011 $j Triton Praha 10 Vykáňská 5 100 $w pv185/2011 $v P $l 4SPV $1 371 $c 840649 $r 2011 $x 7 $t N $n P $b 377700518059 |
{{$parent.item.lendDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.endDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.state | loc}} by user {{$parent.item.user | loc}}
Item {{$parent.item.exemplar | loc}}
Dept {{$parent.item.department | loc}}
-
{{revision.date | jpDate:'d.M.yyyy HH:mm'}}
Aplikovat {{revision.content}}