Komunitní a skupinová psychoterapie v české perspektivě
Jiří Růžička (ed.)
Loading copies
Document is currently in processing
No copies
Document has no bound volumes
Obsah
Poděkování ........................................................... 15
Předmluva ............................................................ 17
V TRADICI KOMUNITNÍ A SKUPINOVÉ PSYCHOTERAPIE SUR A DALŠÍ
Úvaha úvodem...........................................................25
Specifika skupinového a komunitního výcviku v SUR.....................25
1 SUR v proudu terapeutických komunit..................................30
1.1 „Demokratické“ a „hierarchické“ terapeutické komunity..............31
1.1.1 Zrození terapeutických komunit z armádní psychiatrie ........31
1.1.2 Předchůdci „demokratických“ terapeutických komunit:
hnutí terapeutické výchovy a londýnská psychoanalytická škola.32
1.1.3 Koncepce terapeutické komunity: Jones, Rapoport a Main .......33
1.2 Terapeutické komunity v České republice............................35
1.2.1 Od léčebného kolektivu ? terapeutické komunitě ..............35
1.2.2 První generace - Apolinář a Lobeč ...........................37
1.2.3 Druhá generace: další psychiatricko-psychoterapeutické komunity ... 38
1.2.4 SUR ..........................................................39
1.2.5 Třetí generace: terapeutické komunity po vzniku SUR .........39
1.2.6 Terapeutické komunity pro drogově závislé ....................40
1.3 Filozofie terapeutických komunit ..................................41
1.3.1 Společenství .................................................41
1.3.2 Demokratické ideály...........................................42
1.3.3 Člověk a jeho cesta ..........................................43
1.3.4 Klient TK a jeho psychická porucha ...........................43
1.3.5 Změna ........................................................45
1.3.6 Uzdrava a nový životní styl ..................................46
1.4 Pravidla a normy terapeutické komunity ...........................47
1.4.1 Metapravidla..................................................47
1.4.2 Bezpečí ......................................................47
1.4.3 Sex a erotika.................................................49
1.4.4 Zapojení .....................................................50
1.4.5 Pravidla o moci a odpovědnosti...............................50
1.4.6 Zacházení s pravidly .........................................51
1.5 Strukturovaný program .............................................52
1.5.1 Pojem a význam strukturovaného programu ......................52
1.5.2 Komunitní setkání ............................................52
1.5.3 Skupiny v TK .................................................53
1.5.4 Práce a volný čas jako součást léčebného procesu .............55
1.6 Rituály v terapeutické komunitě ...................................56
1.6.1 Místo rituálů v životě a působení TK .........................56
1.6.2 Komunitní symboly.............................................57
1.6.3 Přijímací rituály ............................................58
1.6.4 Etapové rituály...............................................59
1.6.5 Ukončovací rituály............................................60
1.6.6 Rituály očištění a smíření ...................................61
1.7 Účinné faktory a jejich využívání ................................62
1.7.1 Úvod do tématu účinných faktorů TK ..........................62
1.7.2 Východiska TK jako prostředí sekundárního emočního vývoje ...63
1.7.3 Téma přimknutí (attachment) v terapeutické komunitě .........64
1.7.4 Obsahování/zadržování (containment) a jeho konsekvence
v terapeutické komunitě ..................................... 65
1.7.5 Komunikace v terapeutické komunitě: Já a ti druzí,
My a ti ostatní ...............................................66
1.7.6 Možnosti a meze u jednotlivých diagnostických okruhů..........67
2 Skupinová a komunitní psychoterapie s důrazem na komunitní PST ....76
2.1 Setkání s klášterní komunitou v Taizé.............................76
2.2 Začlenění do komunitně-skupinového systému SUR ...................77
2.3 Pokus o aplikaci kombinované komunitní a skupinové psychoterapie
u psychotických pacientů ...........................................78
2.4 Pojem komunita ....................................................81
2.5 Vznik socioterapeutického klubu (1984) ........................... 84
2.6 Vznik denního sanatoria (1987) ................................... 85
2.7 Výcvikové (VK) a terapeutické (TK) komunity ......................88
3 Výkladové možnosti komunitně-skupinové psychoterapie................92
Uvedení do tématu......................................................92
3.1 Vzdělávací a léčebný systém SUR a jeho pokračovatelé .............93
3.2 Čím je v systému komunita? ........................................94
3.3 Rodina a rodová společnost .......................................96
3.4 Křesťanství a rodinné hodnoty v počátcích Západu ............... 101
3.5 Společenství kmene ............................................. 104
3.6 Narušená rovnováha ............................................. 108
3.7 Koexistence principů ........................................... 114
3.8 Nazpět ? psychoterapii ......................................... 116
Souhrn ............................................................. 118
INTEGROVANÁ PSYCHOTERAPIE JAKO PARALELA SUR
4 Vývoj integrované psychoterapie.................................. 125
Předmluva ........................................................ 125
4.1 Stavební kameny integrované psychoterapie ...................... 126
4.1.1 Psychoanalýza jako východisko ............................. 126
4.1.2 Od mentalismu ? pojetí celého organismu ................... 126
4.1.3 Od systému jedné osoby ? systému malé společenské skupiny . 128
4.1.4 Od Freudova rodinného tabu ? rodinné psychoterapii ........ 130
4.1.5 Od terapeutické komunity ? psychoterapeutické komunitě..... 131
4.1.6 Sociální směna ............................................ 132
4.1.7 Duševní život jako skupinový proces: skupinové schéma...... 133
4.1.8 Hudební zkušenost jako interpersonální proces.............. 136
4.1.9 Příspěvky evoluční psychologie ............................ 137
4.2 Integrovaná psychoterapie v praxi .............................. 138
4.2.1 Psychoterapeutická komunita (dále PK) ..................... 138
4.2.2 Individuální psychoterapie ................................ 142
4.2.3 Výsledky léčby .............................................143
4.2.4 Systém léčby integrované psychoterapie .................... 144
4.2.5 Výuka integrované psychoterapie ........................... 145
4.3 Budoucnost integrované psychoterapie (Knobloch) ................ 146
SKUPINOVÁ ANALÝZA
5 Skupinová analýza a nové české pojmy ve skupinové psychoterapii . 155
Úvod ............................................................... 155
5.1 Od kořenů skupinové analýzy ke knize Behra a Hearstové.......... 155
5.2 Skupinová analýza a Norbert Elias............................... 157
5.3 Význam Wilfreda Biona pro skupinovou analýzu.................... 160
5.4 Nové pojmy ve skupinové psychoterapii .......................... 162
5.4.1 Průvodce (konduktor)....................................... 162
5.4.2 Matrix .....................................................164
5.4.3 Dynamická administrace (dynamic administration) ............. 167
5.4.4 Zrcadlení (mirroring)........................................ 168
5.4.5 Rezonance ....................................................170
5.4.6 Překládání .................................................. 171
5.4.7 Umisťování .................................................. 172
5.4.8 Prolínání/shlukování (incohesion: aggregation/massification). 172
Závěr................................................................. 173
6 Malá lidská skupina v době postkolektivismu ....................... 177
6.1 „Skupina“, ci „kolektiv“? To je, oč tu běží....................... 177
6.2 Falešné „my“ ..................................................... 179
6.3 Skupina, či firemní tým? To je, oč tu běží........................ 183
6.3.1 Instituce - první klíčové slovo.............................. 184
6.3.2 Další klíčový pojem: vědomí sebe jako subjektu............... 185
DASEINS ANALÝZA
7 Daseinsanalytická skupinová a komunitní terapie ................... 189
Úvod.................................................................. 189
7.1 Fenomenologický přístup .......................................... 189
7.2 Celostní přístup.................................................. 190
7.3 Původnost vztahů v daseinsanalytické skupině...................... 191
7.4 Porozumění a výklad v daseinsanalytické skupině .................. 193
7.5 Zacílení skupinové daseinsanalýzy ................................ 194
7.6 Daseinsanalytický styl............................................ 199
7.7 Fenomén komunity...................................................203
8 Sebezkušenostní komunitně-skupinový výcvik v psychosociální
perspektivě a jeho aplikace v zážitkové pedagogice ....................207
8.1 Obecná část - význam sebezkušenostní komunity .....................207
8.2 Sociologická perspektiva...........................................208
8.2.1 Teorie individualizované společnosti a společenská
potřeba komunit...............................................208
8.2.2 Fragmentarizovaná společnost..................................211
8.3 Sociálně-psychologická perspektiva .............................212
8.3.1 Teorie komunity jako substituce...............................212
8.3.2 Komunita jako sociální inkubátor .............................213
8.3.3 Teorie „léčivého společenství“................................214
8.4 Modely práce s komunitou v rámci komunitně-skupinových výcviků .... 215
8.4.1 Strukturovaná reflektující komunita...........................216
8.4.2 Polostrukturovaná podpůrná komunita...........................217
8.4.3 Tematické vedení komunity s psychoterapeutickými technikami .... 217
8.4.4 Ohniskové - fokusové komunity.................................218
8.4.5 Zážitkové a klubové vedení komunity ........................218
8.5 Zážitková komunita - aplikace principů komunitně-skupinového
uspořádání v zážitkové pedagogice...................................219
8.5.1 Nevýhody, úskalí a rizika projektu .........................222
8.5.2 Výhody a přínosy projektu ....................................223
8.5.3 Možnosti uplatnění projektu...................................223
Závěr .................................................................224
9 ? základům komunitní a skupinové daseinsanalýzy ..................226
9.1 Kultura............................................................226
9.2 Vztaženost v archetypální zkušenosti ..............................228
9.3 Psychoterapie v rámci jiných léčebných systémů ..................232
9.4 ? charakteristikám tělesné a duševní nemoci .....................236
9.5 Prameny komunitně-skupinové daseinsanalýzy.........................237
9.5.1 Daseinsanalytická výcviková komunita .........................238
9.5.1.1 Obecné charakteristiky výcvikové komunity................239
9.5.1.2 Komunitní výcvikový program .............................239
9.5.1.3 Komunitní kuloár ........................................240
9.5.2 Daseinsanalytická skupina ....................................241
9.6 Poznámky ? lidské sexualitě a agresi ..............................243
9.7 Poznámka ? emocím a skupinové komunikaci ..........................246
9.8 Poměry v komunitně skupinové daseinsanalýze .......................251
9.8.1 Smysl psychoterapie ..........................................252
9.8.2 Vztahy a vztahovost ..........................................253
9.8.3 Meze a přesahy................................................255
9.9 Zpět ke komunitě...................................................257
10 Rozhovor v daseinsanalýze..........................................260
10.1 Stanoviska .......................................................260
10.1.1 Respektující naslouchání.....................................260
10.1.2 Rozumějící účast.............................................264
10.1.3 Bezpředsudečné přijetí, úcta a agapé ........................268
10.1.4 Hledání smyslu...............................................273
10.1.5 Rozšiřující dotazování, ohled na kontexty ...................278
10.1.6 Přiléhavost vyjádření, hledání věrného výrazu ...............279
10.2 Empatické vyvozování (vrozumívání, vrozumění) .....................281
10.2.1 Imaginace ....................................................284
10.2.2 Výklad snu....................................................287
10.2.3 Další příklad z klinické praxe ...............................290
10.3 Rozhovor ve skupinové a komunitní psychoterapii ..................292
10.3.1 Rozhovor terapeuta s jedním členem skupiny ..................292
10.3.2 Rozhovor členů skupiny mezi sebou ...........................295
10.3.3 Rozhovor členů skupiny ve společném tématu ...................298
Závěr....................................................................299
11 Existenciálni propedeutika...........................................302
11.1 První část .........................................................303
11.1.1 Patočkův odkaz psychologii (HORÁK, 2007a)
(Symposium Etika a psychologie) ...............................303
11.1.2 Schizofrenie a bydlení (Horák, 2007c) ........................309
11.1.3 Ovlivnění nálady v psychiatrii (HORÁK, 2000)
(Setkání psychiatrů v Mariánských Lázních) ....................314
11.1.4 Neuróza v existenciálni terapii (HORÁK, 2007b) ...............321
11.2 Druhá část.........................................................328
11.2.1 Poznámka ? Descartovi ......................................328
11.2.2 Heideggerova existenciálni analytika ......................330
11.2.3 Budoucnost a náhlost ......................................332
11.2.4 Koncept Alétheia v existenciálni léčbě (HORÁK, 2009)...... 335
Doslov ..................................................................341
Field | Ind | Field content |
leader | -----cam-a22------a-4500 | |
1 | kpw01482288 | |
3 | CZ-ZlKKF | |
5 | 20111019105822.0 | |
7 | ta | |
8 | 110913s2011 xr ||||f||||||000|0|cze|| | |
15 | ## | $a cnb002224098 |
20 | ## | $a 978-80-7387-467-4 (váz.) |
40 | ## | $a ABA001 $b cze |
41 | 0# | $a cze |
43 | ## | $a e-xr--- |
44 | ## | $a xr |
72 | #7 | $a 615.8 $x Fyzioterapie. Psychoterapie. Alternativní lékařství $2 Konspekt $9 14 |
80 | ## | $a 364-154-785 $2 MRF |
80 | ## | $a 615.851.6 $2 MRF |
80 | ## | $a (437.3) $2 MRF |
80 | ## | $a (048.8:082) $2 MRF |
245 | 00 | $a Komunitní a skupinová psychoterapie v české perspektivě / $c Jiří Růžička (ed.) |
250 | ## | $a 1. vyd. |
260 | ## | $a V Praze : $b Triton, $c 2011 |
300 | ## | $a 341 s. ; $c 21 cm |
490 | 1# | $a Psyché ; $v sv. č. 72 |
500 | ## | $a Sídlo nakladatelství Triton: Praha/Kroměříž |
504 | ## | $a Obsahuje bibliografie a bibliografické odkazy |
651 | #7 | $a Česko $7 ge128065 $2 czenas |
653 | 0# | $a skupinová psychoterapie |
653 | 0# | $a psychoterapeutické komunity |
655 | #7 | $a kolektivní monografie $7 fd501537 $2 czenas |
700 | 1# | $a Růžička, Jiří, $d 1945- $7 nlk19990073813 $4 edt |
830 | #0 | $a Psyché (Triton) $0 s |
901 | $b 9788073874674 $f 1. vyd. $o 20110921 | |
910 | ## | $a ZLG001 |
984 | $a Kroměříž (Česko) | |
1052 | $a 615.85 | |
1198 | $c zp | |
1500 | $2 0111018095907.0 | |
996 | $b 377700518057 $1 615.85 $l Ústřední knihovna $n 8 $r 4DNL naučná dospělí $e ZLG001 $3 6.10.2011 $4 N $5 349.00 $6 3111293 $7 N $9 7 $8 A $0 839806 $a 0 $s A | |
996 | $b 377700518056 $1 615.85 $l Ústřední knihovna $n 0 $r 4SPV povinný výtisk MON $e ZLG001 $3 15.10.2011 $4 P $5 349.00 $6 pv185/2011 $7 N $9 7 $8 P $0 840643 $a 0 $s P | |
980 | $f 349.00 $d 6.10.2011 $j Triton Praha 10 Vykáňská 5 100 $w 3111293 $v A $l 4DNL $1 615.85 $c 839806 $r 2011 $x 7 $t N $n N $b 377700518057 | |
980 | $f 349.00 $d 15.10.2011 $j Triton Praha 10 Vykáňská 5 100 $w pv185/2011 $v P $l 4SPV $1 615.85 $c 840643 $r 2011 $x 7 $t N $n P $b 377700518056 |
{{$parent.item.lendDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.endDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.state | loc}} by user {{$parent.item.user | loc}}
Item {{$parent.item.exemplar | loc}}
Dept {{$parent.item.department | loc}}
-
{{revision.date | jpDate:'d.M.yyyy HH:mm'}}
Aplikovat {{revision.content}}