Loading copies
Document is currently in processing
No copies
Document has no bound volumes
Obsah
Předmluva
.n
1 Úvod....................................................................13
1.1 Je to náročné, ale jde to aneb Ukázka opatření k nápravě nekázně.......14
2 Společnost - škola - kázeň..............................................18
2.1 Zemědělské, sběračské a lovecké společnosti............................19
2.2 Transkulturní (interkulturní) rozdíly v chování a oceňování osobnostních
vlastností a v rodinné výchově...........................................20
3 Funkce kázně ve škole a ve společnosti..................................25
3.1 Funkce kázně ve společnosti.............................................25
3.2 Funkce kázně ve škole...................................................26
3.2.1 Kázeň jako ochrana dítěte ve škole................................26
4 Vymezení kázně
4.1 Školní kázeň .
•••••••••••
4.1.1 Soudobá interpretace kázně
33
33
34
5 Projevy nekázně...........................................................36
5.1 Činy sporné z hlediska kázně ve škole....................................39
5.2 Legendarizace minulosti..................................................40
5.3 Nekázeň jako pozitivní jev...............................................42
6 Diagnostika (ne)kázně....
6.1 Pozorování..............
6.2 Škálování...............
6.3 Dotazník................
6.4 Analýza školní dokumentace
44
45
46 48 52
6.5 Projektivní techniky.....................................................53
6.6 Rozhovor (interview).....................................................57
6.7 Akční výzkum.............................................................61
7 Příčiny nekázně............................................................69
7.1 Příčiny, nebo faktory?...................................................71
7.2 Není žák jako žák aneb Princip svobodné vůle.............................73
7.3 Kombinované faktory......................................................73
7.4 Metoda pokusu a omylu....................................................74
7.5 Přehled faktorů, které se mohou podílet na nekázni žáků.................75
7.5.1 Schéma „kázeňských" faktorů.........................................77
7.6Teorie„příčin" neukázněného chování.......................................78
7.6.1 Dreikursova teorie příčin rušivého chování..........................79
7.7 Které faktory má učitel ve své moci?.....................................82
8 Kázeň prizmatem psychologie............................................. 85
8.1 Biologický přístup.......................................................86
8.2 Kognitivní přístup.......................................................90
8.2.1 Kellyho teorie konstruktů...........................................92
8.2.2 Stadia morálního usuzování..........................................95
8.2.2.1 Piagetův model chápání morálních pravidel dítětem..............96
5.2.2.2 Kohlbergův model vývoje morálního usuzování....................99
8.2.3 Teorie kognitivní disonance........................................101
Psychoanalyticky přistup................................................102
8.3.1 Konfliktový přístup................................................105
8.3.2 Hypotéza frustrace - agrese........................................109
8.4 Fenomenologický přístup.................................................112
8.4.1 Humanistická psychologie...........................................113
8.4.1.1 Rogersova teorie osobnosti....................................114
8.4.1.1.1 Utváření sebevědomí dítěte...............................119
8.4.1.1.1.1 Coopersmithův výzkum utváření sebevědomí.............119
8.4.1.1.1.2 Význam poznatků o utváření sebevědomí dítěte
pro učitele............................................121
8.4.1.1.1.3 Podporování sebevědomí..............................122
8.4.1.1.1.4 Zjišťování sebevědomí...............................123
8.5 Behaviorální prístup..................................................127
8.5.1 Klasické podmiňování.............................................129
8.5.1.1 Role kognitivních faktorů v klasickém podmiňování...........132
8.5.1.2 Příklady a důsledky klasického podmiňování
ze školního prostředí..........................................133
8.5.2 Operantní podmiňování............................................134
8.5.2.1 Thorndikův zákon účinku......................................135
8.5.2.1.1 Čtyři podmínky navození sociálního učení u člověka.....136
8.5.2.2 Skinnerovy experimenty.......................................137
8.5.2.3 Averzivní podmiňování........................................139
8.5.2.3.1 Potrestání..................................................140 *
8.5.2.3.2 Útěk a vyhýbání se......................................141
8.5.2.4 Operantní podmiňování a kognitivní faktory...................143
8.5.2.4.1 Fenomén naučené bezmocnosti.............................143
8.5.2.5 Příklady a důsledky operantního podmiňování
ze školního a rodinného prostředí..............................147
5.5.2.6 Principy operantního učení (behaviorální techniky)
pro výchovu ve škole...........................................152
8.5.27 Modifikace chování (techniky založené na operantním
podmiňování).................................................. 153
8.5.2.7.1 Techniky modifikace chování ve škole....................154
8.5.27.1.1 Pravidlo vyhasínání a jeho aplikace.................157
8.5.27.1.2 Pravidlo tvarování (formování) a jeho aplikace.....160
8.5.27.1.3 Programy zpevňování (posilování) a jejich aplikace..165
8.5.27.1.4 Pravidlo generalizace a jeho aplikace...............169
8.5.27.1.5 Pravidlo rozlišení (diskriminace) a jeho aplikace..170
8.5.27.1.6 Pravidlo modelování (napodobováno
a jeho aplikace......................................171
8.5.27.1.7 Pravidlo přesycení (nasycení) a jeho aplikace.......173
8.5.27.1.8 Systematické posilování a jeho aplikace.............175
8.5.27.2 Počáteční obecný postup v oblasti modifikace chování
ve škole..................................................178
8.5.27.3 Shrnutí ? technikám modifikace chování..................184
8.5.3 Sociální učení...................................................185
8.6 Vztahy mezi jednotlivými psychologickými přístupy.....................187
8.6.1 Eklektický přístup...............................................188
8.7 Interiorizace a exteriorizace aneb Cesta k ideální kázni.............189
9 Východiska školní kázně...................................................
9.1 Portrét ukázněného žáka...............................................191
9.2 Respektování potřeb dítěte a jejich harmonizace s potřebami spolužáků,
požadavky školy a společnosti..........................................192
9.3 Prospěšnost kázně......................................................
9.4 Naplňování práv dítěte................................................193
9.5 Dosažitelnost kázně...................................................193
9.6 Přirozenost nekázně...................'..............................I94
10 Podmínky nutné a postačující aneb Úskalí technologie výchovy..........195
11 „Vědecká" doporučeníjdoucí proti sobě..................................199
11.1 Akční zóny prostoru školní učebny....................................199
12 Opatření na podporu kázně ve škole....................................204
12.1 Kázeňské (výchovné) zásady...........................................204
12.1.1 Zásada jednotného postihu aneb Chybný výklad spravedlivosti....206
12.1.2 Nárýs kázeňských zásad..........................................208
12.2 Návrhy na podporu kázně ve škole....................................223
12.2.1 „Americký" návrh aneb Mezinárodní kompilace.....................224
12.2.2 Vlastní návrh řešení kázně ve škole.............................228
12.2.2.1 Výchova ke kázni aneb Prevence a náprava nekázně...........230
13 Závěr...................................................................
Literatura................................................................250
Summary...................................................................256
Rejstřík................................................................ 258
Field | Ind | Field content |
leader | -----cam-a22------a-4500 | |
1 | kpw01482292 | |
3 | CZ-ZlKKF | |
5 | 20111019110155.0 | |
7 | ta | |
8 | 110308s2011 xr a|||f||||||001|0|cze|| | |
15 | ## | $a cnb002173283 |
20 | ## | $a 978-80-7387-436-0 (brož.) |
40 | ## | $a ABA001 $b cze |
41 | 0# | $a cze $b eng |
44 | ## | $a xr |
72 | #7 | $a 37.09 $x Organizace výuky a vzdělávání $2 Konspekt $9 22 |
80 | ## | $a 371.5 $2 MRF |
80 | ## | $a (048.8) $2 MRF |
100 | 1# | $a Bendl, Stanislav, $d 1965- $7 jn20000400127 $4 aut |
245 | 10 | $a Kázeňské problémy ve škole / $c Stanislav Bendl |
250 | ## | $a Aktualiz. a dopl. vyd. |
260 | ## | $a Praha : $b Triton, $c 2011 |
300 | ## | $a 260 s. : $b il. ; $c 20 cm |
500 | ## | $a 500 výt. |
504 | ## | $a Obsahuje bibliografii a rejstřík |
546 | ## | $a Anglické resumé |
653 | 0# | $a kázeň (pedagogika) |
653 | 0# | $a školní výchova |
653 | 0# | $a základní školy |
655 | #7 | $a monografie $7 fd132842 $2 czenas |
901 | $b 9788073874360 $f [2.], aktual. a dopl. vyd $o 20110926 | |
910 | ## | $a ZLG001 |
984 | $a Kroměříž (Česko) | |
1052 | $a 371 | |
1198 | $c zp | |
1500 | $2 0111005142100.0 | |
996 | $b 377700518053 $1 371 $l Ústřední knihovna $n 48 $r 4DNL naučná dospělí $e ZLG001 $3 6.10.2011 $4 N $5 299.00 $6 3111293 $7 N $9 7 $8 A $0 839805 $a 0 $s A | |
996 | $b 377700518052 $1 371 $l Ústřední knihovna $n 3 $r 4SPV povinný výtisk MON $e ZLG001 $3 15.10.2011 $4 P $5 299.00 $6 pv185/2011 $7 N $9 7 $8 P $0 840642 $a 0 $s P | |
980 | $f 299.00 $d 6.10.2011 $j Triton Praha 10 Vykáňská 5 100 $w 3111293 $v A $l 4DNL $1 371 $c 839805 $r 2011 $x 7 $t N $n N $b 377700518053 | |
980 | $f 299.00 $d 15.10.2011 $j Triton Praha 10 Vykáňská 5 100 $w pv185/2011 $v P $l 4SPV $1 371 $c 840642 $r 2011 $x 7 $t N $n P $b 377700518052 |
{{$parent.item.lendDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.endDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.state | loc}} by user {{$parent.item.user | loc}}
Item {{$parent.item.exemplar | loc}}
Dept {{$parent.item.department | loc}}
-
{{revision.date | jpDate:'d.M.yyyy HH:mm'}}
Aplikovat {{revision.content}}