Ne oči, ale mysl k Bohu

Maurus Haberhauer (1746-1799) a hudební kultura benediktinského kláštera v Rajhradě v 18. století

Irena Veselá, Pavel Žůrek

Dnes vráceno


Copies Bound volumes
Loading copies
Document is currently in processing No copies Document has no bound volumes
Citation
Related
All parts
Contents
Obsah Poděkování autorů..............................................................11 Předmluvajiřího Sehnala....................................................... 13 1. Úvod.......................................................................15 2. Maurus Haberhauer redivivus - Současný stav bádání...........................19 3. Nástin hudebního života na Moravě v 17. a 18. století 3.1 Stylové principy......................................................25 3.2 Centra hudebního života...............................................27 3.3 Hudební repertoár.....................................................29 4. Rajhradský klášter a jeho hudební kultura od 20. do 60. let 18. století 4.1 Locus amoenus opakovaně povstávající z popela.........................35 4.2 Hlavně musí být slyšet hudba - Rajhrad a jeho hudební osobnosti v období vrcholného baroka. Hudba jako součást reprezentace..............41 4.2.1 Anton Pirmus - barokní prelát a „druhý zakladatel“ kláštera........41 4.2.2 Norbert Peschka a období tzv. císařského stylu..................51 4.2.3 Johann Brixides - skladatel, „který si složil requiem pro svüj vlastní pohřeb“..........................................56 4.2.4 Hugo Otmanský a „Moravicos Chorales“............................59 4.2.5 Benedikt Smetana - „sehr geschickter Instrumentalist“...........60 4.3 „... ty všechny noty a tečky, které zde uzříš, jsou všechny do jedné svědky duše, která Tebe ctí.“ - Hudba v rajhradském klášteře za probošta Bonaventury Pitera.........................................61 4.3.1 Bonaventura Piter - artes musicae amantissima aneb Phyllis maestissimus.........................................61 4.3.2 Laurentius Güntner a Fridrich Schmidt - okouzlení italskou operou.66 4.3.3 Johann Furbe - „braver organist und Thonkünstler“...............67 4.3.3.1 Život......................................................67 4.3.3.2 Furbeho skladatelské dílo..................................70 - 5 -5. Maurus Joseph Franz Haberhauer (1746-1799) a hudební kultura rajhradského kláštera od 60. let do konce 18. století 5.1 Moravus Svitaviensis esc bonus studiosus - Původ, dětství a mládí.........79 5.1.1 Soukeníkův syn (a talentovaný hudebník) - Svitavy (1746-1758).......79 5.1.2 Genius musicae и jezuitů - Brno (1758-1763).........................82 5.2 „Slibuji stálost a obrácení mravů...“ Rajhrad (1763-1764) - Haberhauerův vstup do kláštera a počátky jeho řeholního života.............91 5.3 Tractatus Theologici, clavicordium et cembalům - Haberhauer studentem teologie (a hudebního umění).....................................94 5.4 Ekonomie, teologie a... koně - Haberhauerův duchovní otec, rajhradský probošt Otmar Conrad ...........................................95 5.5 Učenci a milovníci (hudby) - Rajhradský kůr v době Haberhauerových studií (1764-1770).......................................97 5.5.1 Methudius Talaczko - „ein Bierhudler“ nebo „musicus peritissimus“?..97 5.5.2 Alexius Habrich - učenec na kůru....................................101 5.5.3 Milovník Dittersových symfonií - Benedikt Gallik....................102 5.5.4 Závěr studií- Haberbauer knězem..................................105 5.6 Ora et labora (et canta!) - Maurus Haberhauer jako rajhradský regenschori (1770-1779/81)...................................106 5.6.1 Neblahé proroctví? - Haberbauer se ujímá vedení rajhradského kůru...106 5.6.2 Haberhauerův hudební inventář....................................108 5.6.3 Řeč duchovního učitele ke zbožným novicům neboli duchovní poučení- Haberhauerovy pokyny nejen k chorálnímu zpěvu............119 5.7 „Conciniator doctus et oboediens“ - Maurus Haberhauer jako učenec a profesor teologie.........................................124 5.8 Strepitosa musica cum lusu a biliárd pátera Maura - Hudba a život v rajhradském klášteře v předvečer josefínských reforem............127 5.8.1 Matouš Benedikt Rutka - virtuóz na klávesové nástroje na rajhradském klášterním kůru?...................................127 5.8.2 Tubicen sive alumnus rayhradensis - rajhradštístudenti zpěváci aneb trubači..............................................133 5.8.2.1 „... po mši svaty všechny struny E zpustiti“..................133 5.8.2.2 Wenzel Müller jako rajhradský trubač.......................135 5.8.3 Rajbradské Bratrstvo nejsvětější Svátosti oltárni a s ním spojené hudební aktivity..................................................138 5.8.4 „Strela tě do matěry\
Detail
MARC
Field Ind Field content
leader -----nam-a22------i-4500
1 kpw01861716
3 CZ-ZlKKF
5 20220126132720.6
7 ta
8 191120s2019----xr agh|f|c||||001|0dcze||
15 ## $a cnb003122718
20 ## $a 978-80-7051-273-9 $q (brožováno)
35 ## $a (OCoLC)1200248970
40 ## $a ABA001 $b cze $d BOA001 $e rda
41 1# $a cze $a ger $a lat $b eng $h ger $h lat
43 ## $a e-xr--- $b e-xr-jm $2 czenas
44 ## $a xr
45 ## $a v-v-
72 #7 $a 783 $x Církevní hudba. Duchovní hudba. Náboženská hudba $2 Konspekt $9 9
80 ## $a 78 Haberhauer, M. $2 undef
80 ## $a 78.071.1 $2 MRF
80 ## $a 783 $2 MRF
80 ## $a 78-027.22 $2 MRF
80 ## $a 929 $2 MRF
80 ## $a (437.322) $2 MRF
80 ## $a (048.8) $2 MRF
80 ## $a (083.86)78 $2 MRF
100 1# $a Veselá, Irena, $d 1977- $7 xx0209138 $4 aut
245 10 $a Ne oči, ale mysl k Bohu : $b Maurus Haberhauer (1746-1799) a hudební kultura benediktinského kláštera v Rajhradě v 18. století / $c Irena Veselá, Pavel Žůrek
264 #1 $a Brno : $b Moravská zemská knihovna v Brně, $c 2019
300 ## $a 429 stran : $b ilustrace (některé barevné), noty, faksimile ; $c 25 cm
336 ## $a text $b txt $2 rdacontent
337 ## $a bez média $b n $2 rdamedia
338 ## $a svazek $b nc $2 rdacarrier
500 ## $a 300 výtisků
504 ## $a Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík
520 2# $a Kniha českých muzikologů seznamuje čtenáře s hudebními dějinami Moravy v 17., ale především v 18. století. Hlavní pozornost je zaměřena na klášter v Rajhradě a na osobnosti v dané době s ním spjaté, zejména pak na působení Maura Haberhauera. $b Ústřední postavou monografie je český varhaník a skladatel, benediktin Josef František Haberhauer, kterého lze považovat za nejvýraznější hudební osobnost rajhradského kláštera 2. poloviny 18. století. Autoři publikace se podrobně zabývají nejen jeho životem a tvorbou, ale také tím, jak řádový hudební život ovlivnily tereziánské a josefínské církevní reformy. Významnou součástí knihy jsou přílohy, soupis použitých pramenů a literatury i obsáhlý jmenný rejstřík.
546 ## $a Částečně souběžný německý a latinský text, anglické resumé
600 17 $a Haberhauer, Maurus, $d 1746-1799 $7 ola200204194 $2 czenas
610 27 $a Klášter Rajhrad $7 kn20050116001 $2 czenas
648 #4 $a 1746-1799
648 #7 $a 18. století $7 ch460556 $2 czenas
650 07 $a hudební skladatelé $7 ph120923 $2 czenas
650 07 $a duchovní hudba $7 ph114372 $2 czenas
650 07 $a hudební život $7 ph135177 $2 czenas
651 #7 $a Rajhrad (Česko) $7 ge130609 $2 czenas
651 #7 $a Jihomoravský kraj (Česko : 2000-) $7 ge129473 $2 czenas
651 #7 $a Česko $7 ge128065 $2 czenas
653 0# $a čeští skladatelé
655 #7 $a monografie $7 fd132842 $2 czenas
655 #7 $a tematické katalogy $7 fd133694 $2 czenas
700 1# $a Žůrek, Pavel, $d 1979- $7 mzk2015854252 $4 aut
910 ## $a ZLG001
1052 $a 78X
Loan history
{{$parent.item.lendDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.endDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.state | loc}} by user {{$parent.item.user | loc}}
Item {{$parent.item.exemplar | loc}}
Dept {{$parent.item.department | loc}}
Processing history
Permanent link