Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce
pedagogický pohled na kognitivní a kulturní aspekty jazyka
Jasňa Pacovská, Iva Nebeská, Alex Röhrich, Irena Vaňková
Loading copies
Document is currently in processing
No copies
Document has no bound volumes
Obsah
PĹ™ijmÄ›te naše pozvánĂ
1. ProsĂm vstupte a nahlĂ©dnÄ›te. Jazyk v kontextu školy
1.1 Sepětà školy s jazykem
1.2 Malá vsuvka v podobě ukázky z výuky
1.3 Kognitivně = smysluplně, zábavně a inspirativně
2. VÄ›nujte nám, prosĂm, trochu svĂ©ho ÄŤasu. Teoretická
východiska a vybraná témata české kognitivnà lingvistiky
2.1 LingvistickĂ˝ kontext
2.1.1 RĹŻznĂ© pĹ™Ăstupy
2.1.2 Lingvistika strukturnĂ, komunikaÄŤnÄ› pragmatická
a kognitivnĂ
2.2 Rámcové vymezenà oboru
2.3 Základnà pojmy, základnà poznatky
2.3.1 Vytvářenà pojmů
2.3.2 Antropocentrismus
2.3.3 Kategorizace
2.3.4 Metafora
2.3.5 Představová schémata
2.4 Jazykový obraz světa
2.5 Metody
2.6 PĹ™Ăklady
2.6.1 Voda
2.6.2 Zrak a vidÄ›nĂ
2.6.3 Mentálnà predikáty
2.7 Závěrem
11
19
19
25
28
31
31
31
33
36
37
38
39
40
41
44
44
49
49
50
51
52
53
55
55
58
59
62
64
64
65
67
74
77
77
81
84
91
101
107
109
115
117
118
123
127
138
141
145
146
150
156
162
Mysl a kultura v jazyce: dvě strany jedné mince.
KognitivnÄ›-kulturnĂ lingvistika a ÄŤeská klĂÄŤová slova Provázanost kognitivnĂch a kulturnĂch aspektĹŻ jazyka JazykovĂ˝ obraz svÄ›ta, stereotyp a konotace JazykovĂ˝ obraz svÄ›ta — ještÄ› jednou Stereotyp a konotace
MezikulturnĂ sĂ©mantika a kulturnÄ› klĂÄŤová slova PrimárnĂ a univerzálnĂ sĂ©mantickĂ© jednotky KulturnÄ› klĂÄŤová slova ÄŚeská kulturnÄ› klĂÄŤová slova ZávÄ›rem
3* Mistr Stereotyp. Styčné body pojmu stereotyp
z pohledu sociálnĂ psychologie, mediálnĂch studiĂ
a kognitivnĂ lingvistiky
JednoduchĂ˝ stereotyp mĂsto Ăşvodu
Proč mluvit a psát o stereotypu
К stereotypu v sociálnà psychologii
Stereotyp z pohledu mediálnĂch studiĂ
... a z pohledu lingvistického
MalĂ˝ souhrn
Krátká poznámka к ideologii
KdyĹľ do školy vstoupĂ kognitivnĂ
a kulturnĂ pĹ™Ăstup Đş jazyku. PedagogickĂ© aplikace
kognitivnĂho a kulturnĂho pĹ™Ăstupu Đş jazyku
O problematice překračovánà hranic oborů
VĂ˝chova a vzdÄ›lávánĂ
JakĂ© pĹ™edpoklady by mÄ›l mĂt uÄŤitel?
Stereotypy ve škole aneb o prošlapanĂ˝ch cestách, poslušnĂ© holÄŤiÄŤce a zlobivĂ©m klukovi Z návštÄ›vy jednoho gymnázia Z návštÄ›vy mateĹ™skĂ© školy Hledáme ideálnĂho uÄŤitele UÄŤitel a jeho zájem o žáka
Jak si pĹ™edstavujĂ ideálnĂho uÄŤitele žáci a studenti?
v
Škola a radost — malá výzkumná sonda Učitel — ideál = učitel — osobnost
PĹ™Ălohy 165
PĹ™Ăloha 1/1 EinsteinĹŻv svÄ›t 167
PĹ™Ăloha 1/2 O zemi, kde vzdálenost měřà ve spáncĂch 171
PĹ™Ăloha 11/1 Rozhodl se s chladnou hlavou 177
PĹ™Ăloha 11/2 TonoucĂ se i stĂ©bla chytá 187
PĹ™Ăloha III ÄŚeská klĂÄŤová slova POHODA a JEŽÍŠEK 199
PĹ™Ăloha IX/ Stánky jim uĹľ jsou malĂ© 209
PĹ™Ăloha X//1 PĹ™ĂbÄ›hy zrcadlĂcĂ dÄ›tskou duši 221
PĹ™Ăloha V/2 UÄŤitel jako tĂ©ma 229
O autorech 239
Děkujeme za váš čas 241
Summary Literatura JmennĂ˝ rejstĹ™Ăk
247
253
265
Field | Ind | Field content |
leader | -----nam-a22------i-4500 | |
1 | kpw01909764 | |
3 | CZ-ZlKKF | |
5 | 20220114140120.9 | |
7 | ta | |
8 | 211109s2021----xr a|||e||||||001|0#cze|d | |
20 | ## | $a 978-80-7470-400-0 $q (brožováno) : $c Kč 249.00 |
40 | ## | $a KLG001 $b cze $e rda |
41 | 0# | $a cze $b cze $b eng |
44 | ## | $a xr |
72 | #7 | $a 811.162.3 $x Čeština $2 Konspekt $9 11 |
80 | ## | $a 811.162.3 $2 MRF |
80 | ## | $a 81:316.7 $2 MRF |
80 | ## | $a 81'23 $2 MRF |
80 | ## | $a 37.0 $2 MRF |
80 | ## | $a (048.8:082) $2 MRF |
100 | 1# | $a Pacovská, Jasňa, $d 1958- $7 mzk2008453396 $4 aut |
245 | 10 | $a Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce : $b pedagogický pohled na kognitivní a kulturní aspekty jazyka / $c Jasňa Pacovská, Iva Nebeská, Alex Röhrich, Irena Vaňková |
250 | ## | $a Vydání první |
264 | #1 | $a Praha : $b Akropolis, $c 2021 |
300 | ## | $a 268 stran : $b ilustrace ; $c 23 cm |
336 | ## | $a text $b txt $2 rdacontent |
337 | ## | $a bez média $b n $2 rdamedia |
338 | ## | $a svazek $b nc $2 rdacarrier |
500 | ## | $a Vydáno ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci, Fakultou přírodovědně-humanitní a pedagogickou |
504 | ## | $a Obsahuje bibliografické odkazy, bibliografii a rejstřík |
520 | 2# | $a Autorský kolektiv představuje kognitivní a kulturní přístup k jazyku i jeho využití ve výchově a vzdělávání formou vstřícnou ke čtenáři. Učitel, následně i žák se dovídají, co jazyk vypovídá o nás samých a o kulturní historii našeho společenství; jinak řečeno, „jaký svět se skrývá za slovy“. |
546 | ## | $a České a anglické resumé |
650 | 07 | $a čeština $7 ph135292 $2 czenas |
650 | 07 | $a jazyk a kultura $7 ph121318 $2 czenas |
650 | 07 | $a kognitivní lingvistika $7 ph319015 $2 czenas |
650 | 07 | $a jazykový obraz světa $7 ph1040720 $2 czenas |
650 | 07 | $a výchova a vzdělávání $7 ph127419 $2 czenas |
655 | #7 | $a kolektivní monografie $7 fd501537 $2 czenas |
700 | 1# | $a Nebeská, Iva, $d 1943- $7 js20031222003 $4 aut |
700 | 1# | $a Röhrich, Alex, $d 1972- $7 ola2009487968 $4 aut |
700 | 1# | $a Vaňková, Irena, $d 1962- $7 js20030407002 $4 aut |
710 | 2# | $a Technická univerzita v Liberci. $b Přírodovědně-humanitní a pedagogická fakulta $7 kn20081001033 $4 pbl |
910 | ## | $a ZLG001 |
1052 | $a 808.50 |
{{$parent.item.lendDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.endDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.state | loc}} by user {{$parent.item.user | loc}}
Item {{$parent.item.exemplar | loc}}
Dept {{$parent.item.department | loc}}