Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce

pedagogický pohled na kognitivní a kulturní aspekty jazyka

Jasňa Pacovská, Iva Nebeská, Alex Röhrich, Irena Vaňková

Dnes vráceno


Copies Bound volumes
Loading copies
Document is currently in processing No copies Document has no bound volumes
Citation
Related
All parts
Contents
Obsah Přijměte naše pozvání 1. Prosím vstupte a nahlédněte. Jazyk v kontextu školy 1.1 Sepětí školy s jazykem 1.2 Malá vsuvka v podobě ukázky z výuky 1.3 Kognitivně = smysluplně, zábavně a inspirativně 2. Věnujte nám, prosím, trochu svého času. Teoretická východiska a vybraná témata české kognitivní lingvistiky 2.1 Lingvistický kontext 2.1.1 Různé přístupy 2.1.2 Lingvistika strukturní, komunikačně pragmatická a kognitivní 2.2 Rámcové vymezení oboru 2.3 Základní pojmy, základní poznatky 2.3.1 Vytváření pojmů 2.3.2 Antropocentrismus 2.3.3 Kategorizace 2.3.4 Metafora 2.3.5 Představová schémata 2.4 Jazykový obraz světa 2.5 Metody 2.6 Příklady 2.6.1 Voda 2.6.2 Zrak a vidění 2.6.3 Mentální predikáty 2.7 Závěrem 11 19 19 25 28 31 31 31 33 36 37 38 39 40 41 44 44 49 49 50 51 52 53 55 55 58 59 62 64 64 65 67 74 77 77 81 84 91 101 107 109 115 117 118 123 127 138 141 145 146 150 156 162 Mysl a kultura v jazyce: dvě strany jedné mince. Kognitivně-kulturní lingvistika a česká klíčová slova Provázanost kognitivních a kulturních aspektů jazyka Jazykový obraz světa, stereotyp a konotace Jazykový obraz světa — ještě jednou Stereotyp a konotace Mezikulturní sémantika a kulturně klíčová slova Primární a univerzální sémantické jednotky Kulturně klíčová slova Česká kulturně klíčová slova Závěrem 3* Mistr Stereotyp. Styčné body pojmu stereotyp z pohledu sociální psychologie, mediálních studií a kognitivní lingvistiky Jednoduchý stereotyp místo úvodu Proč mluvit a psát o stereotypu К stereotypu v sociální psychologii Stereotyp z pohledu mediálních studií ... a z pohledu lingvistického Malý souhrn Krátká poznámka к ideologii Když do školy vstoupí kognitivní a kulturní přístup к jazyku. Pedagogické aplikace kognitivního a kulturního přístupu к jazyku O problematice překračování hranic oborů Výchova a vzdělávání Jaké předpoklady by měl mít učitel? Stereotypy ve škole aneb o prošlapaných cestách, poslušné holčičce a zlobivém klukovi Z návštěvy jednoho gymnázia Z návštěvy mateřské školy Hledáme ideálního učitele Učitel a jeho zájem o žáka Jak si představují ideálního učitele žáci a studenti? v Škola a radost — malá výzkumná sonda Učitel — ideál = učitel — osobnost Přílohy 165 Příloha 1/1 Einsteinův svět 167 Příloha 1/2 O zemi, kde vzdálenost měří ve spáncích 171 Příloha 11/1 Rozhodl se s chladnou hlavou 177 Příloha 11/2 Tonoucí se i stébla chytá 187 Příloha III Česká klíčová slova POHODA a JEŽÍŠEK 199 Příloha IX/ Stánky jim už jsou malé 209 Příloha X//1 Příběhy zrcadlící dětskou duši 221 Příloha V/2 Učitel jako téma 229 O autorech 239 Děkujeme za váš čas 241 Summary Literatura Jmenný rejstřík 247 253 265
Detail
MARC
Field Ind Field content
leader -----nam-a22------i-4500
1 kpw01909764
3 CZ-ZlKKF
5 20220114140120.9
7 ta
8 211109s2021----xr a|||e||||||001|0#cze|d
20 ## $a 978-80-7470-400-0 $q (brožováno) : $c Kč 249.00
40 ## $a KLG001 $b cze $e rda
41 0# $a cze $b cze $b eng
44 ## $a xr
72 #7 $a 811.162.3 $x Čeština $2 Konspekt $9 11
80 ## $a 811.162.3 $2 MRF
80 ## $a 81:316.7 $2 MRF
80 ## $a 81'23 $2 MRF
80 ## $a 37.0 $2 MRF
80 ## $a (048.8:082) $2 MRF
100 1# $a Pacovská, Jasňa, $d 1958- $7 mzk2008453396 $4 aut
245 10 $a Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce : $b pedagogický pohled na kognitivní a kulturní aspekty jazyka / $c Jasňa Pacovská, Iva Nebeská, Alex Röhrich, Irena Vaňková
250 ## $a Vydání první
264 #1 $a Praha : $b Akropolis, $c 2021
300 ## $a 268 stran : $b ilustrace ; $c 23 cm
336 ## $a text $b txt $2 rdacontent
337 ## $a bez média $b n $2 rdamedia
338 ## $a svazek $b nc $2 rdacarrier
500 ## $a Vydáno ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci, Fakultou přírodovědně-humanitní a pedagogickou
504 ## $a Obsahuje bibliografické odkazy, bibliografii a rejstřík
520 2# $a Autorský kolektiv představuje kognitivní a kulturní přístup k jazyku i jeho využití ve výchově a vzdělávání formou vstřícnou ke čtenáři. Učitel, následně i žák se dovídají, co jazyk vypovídá o nás samých a o kulturní historii našeho společenství; jinak řečeno, „jaký svět se skrývá za slovy“.
546 ## $a České a anglické resumé
650 07 $a čeština $7 ph135292 $2 czenas
650 07 $a jazyk a kultura $7 ph121318 $2 czenas
650 07 $a kognitivní lingvistika $7 ph319015 $2 czenas
650 07 $a jazykový obraz světa $7 ph1040720 $2 czenas
650 07 $a výchova a vzdělávání $7 ph127419 $2 czenas
655 #7 $a kolektivní monografie $7 fd501537 $2 czenas
700 1# $a Nebeská, Iva, $d 1943- $7 js20031222003 $4 aut
700 1# $a Röhrich, Alex, $d 1972- $7 ola2009487968 $4 aut
700 1# $a Vaňková, Irena, $d 1962- $7 js20030407002 $4 aut
710 2# $a Technická univerzita v Liberci. $b Přírodovědně-humanitní a pedagogická fakulta $7 kn20081001033 $4 pbl
910 ## $a ZLG001
1052 $a 808.50
Loan history
{{$parent.item.lendDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.endDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.state | loc}} by user {{$parent.item.user | loc}}
Item {{$parent.item.exemplar | loc}}
Dept {{$parent.item.department | loc}}
Processing history
Permanent link